Drogi Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego i psychologa, gdy:
• niepokoi Cię zachowanie dziecka,
• chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,
• masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole,
• potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
• masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić,
• szukasz pomocy,
Drogi Uczniu, zwróć się do pedagoga szkolnego i psychologa, gdy:
• czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny,
• nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem,
• masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji,
• chcesz podzielić się swoją radością lub zmartwieniem,
• chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
• przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić,
Pedagog szkolny. Zajmuje się pomocą uczniom w sytuacji niepowodzeń szkolnych oraz w relacjach nauczyciel-uczeń-klasa. Prowadzi zajęcia psychoedukacyjne w klasach. Udziela wsparcia uczniom mającym problemy rodzinne, rówieśnicze, decyzyjne, sytuacyjne, emocjonalne. Organizuje pomoc socjalną. Koordynuje w szkole działania związane z posiadanymi opiniami poradni psychologiczno – pedagogicznej i z programem profilaktyczno-wychowawczym. Prowadzi konsultacje z rodzicami i opiekunami uczniów, współpracuje z różnymi instytucjami wspierającymi funkcjonowanie szkoły, takie jak: Straż Miejska, Policja, Kuratorzy Sądowi, Poradnia Psychologiczno– Pedagogiczna.
Psycholog szkolny. Dokłada wszelkich starań w celu zapewnienia uczniom właściwej pomocy psychologicznej na terenie szkoły oraz wspiera rodziców w procesie wychowania.
Rozpoznaje i wspiera mocne strony ucznia, prowadzi rozmowy, spotkania z uczniem, wychowawcą, rodzicem. Podejmuje działania mediacyjne w sprawach wychowawczych.
Terapia pedagogiczna. Stwarza dzieciom z zakłóceniami rozwojowymi możliwości wszechstronnego rozwoju. W celu eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji oddziałuje się za pomocą środków pedagogicznych na przyczyny i przejawy trudności dzieci i młodzieży w uczeniu się.
W naszej szkole organizowane są zajęcia z terapii pedagogicznej, które rozwijają i aktywizują te wszystkie funkcje intelektualne i właściwości osobowościowe uczniów, które umożliwiają im pełne uczestnictwo w procesie dydaktyczno – wychowawczym.
Zajęcia odbywają się w formie indywidualnej i grupowej
(od 2 do 5 osób), raz w tygodniu w wymiarze jednej godziny lekcyjnej.
Pedagog specjalny. Planuje i nadzoruje realizację zajęć specjalistycznych oraz pomoc psychologiczno – pedagogiczną dla uczniów z orzeczeniem i opiniami. Współpracuje z zespołem
opracowującym dokumentację dla tych uczniów (IPET i WOPFU). Udziela porad i konsultacji uczniom, rodzicom i nauczycielom. Kontaktuje się z podmiotami i instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia ściśle współpracuje z wychowawcą, nauczycielami i specjalistami dostosowując formy i metody pracy do potrzeb uczniów, które wynikają z diagnozy i orzeczenia. Prowadzi zajęcia rewalidacyjne.
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
1.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w szkole uczniom i rodzicom.
2.Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
3.Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno–pedagogiczną wynika w szczególności z:
a) niepełnosprawności,
b) niedostosowania społecznego,
c) zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
d) zaburzeń zachowania lub emocji,
e) szczególnych uzdolnień,
f) specyficznych trudności w uczeniu się,
g) deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych
h) choroby przewlekłej,
i) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
j) niepowodzeń edukacyjnych,
k) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacja bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
l) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
4.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
a) ucznia,
b) rodziców ucznia,
c) dyrektora szkoły,
d) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z uczniem,
e) pielęgniarki lub higienistki szkolnej,
f) poradni (opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania)
g) asystenta edukacji romskiej,
h) pomocy nauczyciela,
i) pracownika socjalnego,
j) asystenta rodziny,
k) kuratora sądowego,
l) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
5.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
a) rodzicami uczniów,
b) poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradniami specjalistycznymi,
c) placówkami doskonalenia nauczycieli,
d) innymi szkołami i placówkami,
e) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.